söndag 23 december 2012

Nu är vi där

Julen.

Minns hur jag som barn/ungdom betittade mumintrollens äventyr på tv och hur de vaknade ur vintersömnen...och fick för sig att JULEN var något farligt.
Adventskalendern var det visst.
En av de mysigaste enligt mig...med riktiga människor i kostymer och ulliga, bulliga kullar i vitt som sceneri...
Påminner faktiskt om det när man tittar ut...

Idag har jag gjort det som går att förbereda av julmaten, godis och städat klart.
Granen är klädd och lyser upp vår tillvaro.
I morgon bitti ska jag koka tomtegröt, äta lite själv, (älsklingen är ingen "grötmänniska") och sen låta kallna till en god malta med apelsin/clementin-bitar i.

Konstaterar som vanligt att vi inte behöver varken svälta eller magra i jul...
Finns överflöd...och man äter i flera dagar av samma saker...
Till slut tröttnar man och lagar spagetti och köttfärssås eller något annat lika ickejuligt...

Såklart ska det lagas "jansson" och lite annat smått och gott. En "nästan" grön sallad blir det också som friskar upp det hela. Ska inte nämna alla andra goda grejer som ska avnjutas...ni vet ju själv hur det brukar bli...

Nåja.
Nu ska vi vara helt och totalt lediga en hel dag!
Älsklingen har lovat att julafton blir jobbfri, och jag ska lova detsamma.
En dag.
Sen ska vi nog vara hemma och inte på kontoret, men lite jobb lär det ändå bli.

Lilltösen ska hämtas efter juldagarna, och jag hoppas verkligen att väglag och trafikanter sköter sig, så vi kommer helskinnade bort och hem...

Nu vill jag till sist önska er alla en riktigt GOD JUL!

kram

4 kommentarer: