måndag 14 november 2011

Minne

Igår var vi till stora staden för att inhandla diverse nödvändigheter...bla en blomma och tårta till far.
Bland blommorna stod det en såndär som jag aldrig minns namnet på (aldrig någonsin...trots att jag vet mycket väl vad den heter, men bara inte minns...)...och som blommar vackert med stora röda blommor.
Detta vet älsklingen och frågade retsamt: -Vad heter den här blomman då??
Inte en susning...inte en enda liten bris i min hjärna...totalstopp!
Jag kollade inte på namnskylten på nämnda blomma, för ska det hjärntränas så ska det!
Jag fick släppa det rätt fort, för det var ingen mening med att gå omkring i butiken som en grubblande zombie...det kommer, tänkte jag.

Jo, det kom.
Hade väldigt svårt att somna inatt...började fundera på den där jäkla blomman...
Ett enda virrvarr av tankar och letande i minnets mörka korridorer.
Jag var tvungen att strukturera upp det lite, och började komma på blomnamn som börjar på
A...B...osv...
Jag hann förbi den aktuella blomman med en annan...och kom ända till X...DÄR blev det klurigt!
Sen...
YES!
HIBISKUS...!!! Där satt den...
Jag hoppade ur sängen och in till kontoret, där älsklingen satt och nattjobbade...(han gör så ibland)...

HIBISKUS...sa jag. Sen gick jag i säng igen... Han ropade efter mig...-Ja just ja...för han hade heller inte kommit ihåg vad den hette...! :))

kram

2 kommentarer:

  1. Blomnamn är luriga. Mitt semantiska minne är inte vad det borde vara längre. Jag stod i går och grubblade över vad de där stora lökarna som sätts i mylla till julen hette. Liljor,eller...till sist mindes jag: Amaryllis.

    SvaraRadera
  2. Men...det är ju alltid SAMMA blomma som tappas bort i mitt minne...hur går det till?? :))

    SvaraRadera